Interimledelse, også kalt midlertidig ledelse eller management for hire, er rask tilgang på lederkompetanse i en avtalt periode.
Rask tilgang på lederkompetanse i en avtalt periode.
Interimledelse betyr i praksis å leie inn en erfaren og kvalifisert leder med dokumenterte resultater til å dekke et kritisk kompetansegap i en organisasjon, enten det skyldes vakanser, spesialkompetanse for å lede en krise eller endringsprosess eller engangspreget utviklingsprosjekt.
Akutte lederbehov
Akutte lederbehov kan oppstå når nøkkelpersoner blir langtidssykmeldt, ledere slutter og rekrutteringsprosessen tar tid, eller ved omstillingsprosesser. I slike situasjoner vil det være umulig å dekke behovet på kort varsel eller unødvendig å ansette permanent. I tillegg er det kanskje ingen internt i organisasjonen som er kvalifisert, eller som kan unnværes til å tre inn i stillingen.
Tre hovedkategorier
Interimledelsesoppdrag varierer i omfang og behov, men kan deles inn i tre hovedkategorier: dekke kompetansegap, endringsledelse og prosjektledelse.
Arbeidet kan ha islett av måten konsulenter arbeider på, og får en slags prosjektlogikk. Men graden av ansvarlighet som interimledere har for å gjøre en god analyse og utføre nødvendige tiltak på en vellykket måte, er det som gjør disse fasene unike for interimledelsens fremgangsmåte.
Verdien for oppdragsgiver
- Lederne blir resultat og løsningsorientert på grunn av at de er ansatt for å gjennomfør og implementere en konkret oppgave
- Kan være på plass i løpe av timer eller dager
- Er rekruttert på grunn av sin ekspertise noe som gjør dem produktiv fra første sekund
- Er uten personlig bindinger til eksisterende organisasjonskultur og representerer et eksternt blikk og kan konsentrere seg om hva som er best for virksomheten
- Siden de er innleide utgjør de ingen trussel mot den sittende ledelsen
- Avtalt midlertidighet gjør at de kan agere uten karrieretaktikk i organisasjonen
- Interimledere tar det fulle ansvaret for å lede bedriften (i motsetning til konsulenter som er rådgivende). De forventer å bli holdt ansvarlige for resultater. Det gir oppdragsgiver trygghet om at oppdraget forvaltes på en profesjonell måte
- Interimledere en del av ledergruppen og har linjeansvar og den autoriteten og troverdigheten som trengs for å utøve betydningsfulle endringer i et selskap. (I motsetning til en «vikar», som er der primært for å «holde fortet»)
- Interimledere har en sterk ansvars- og eierskapsfølelse til at oppdraget de tar på seg fordi den fremtidige oppdrag avhenger av dokumenterte resultater
Denne teksten er skrevet for Leiv Eiriksson Rådgiving og Analyse